Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حرکت از خام فروشی به تولید کالاهای نهایی با ارزش افزوده بیشتر، یک برنامه بلندمدت و دقیق می طلبد.لغو پرفشار مشوق ها از یک سو و ایجاد عوارض صادراتی سنگین چالش زاست . برنامه پنج ساله یا ۱۰ ساله با زمانبندی مشخص و تدریجی می تواند روند تغییر معقول و نتیجه بخش را به ارمغان آورد تا تولید کنندگان توان تطبیق با شرایط و تجمیع منابع سرمایه گذاری ، تغییر و جایگزینی تکنولوژی و یافتن بازارهای هدف را داشته باشند.

مصوبه عوارض صادراتی باید اصلاح شود 

احمد انارکی محمدی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی: حرکت از خام فروشی به تولید کالاهای نهایی با ارزش افزوده بیشتر، یک برنامه بلندمدت و دقیق می طلبد.لغو پرفشار مشوق ها از یک سو و ایجاد عوارض صادراتی سنگین چالش زاست . برنامه پنج ساله یا ۱۰ ساله با زمانبندی مشخص و تدریجی می تواند روند تغییر معقول و نتیجه بخش را به ارمغان آورد تا تولید کنندگان توان تطبیق با شرایط و تجمیع منابع سرمایه گذاری ، تغییر و جایگزینی تکنولوژی و یافتن بازارهای هدف را داشته باشند. البته باید این نکته را در نظر داشت که در بسیاری از موارد کالاهای خام و نیمه خام به جهت امکان ایجاد ارزش افزوده مشتری دارد و کالاهای نهایی مشتری چندانی ندارد بنابراین با تحلیل غلط نباید بازارها و درامدهای ارزی را از دست داد.براساس قانون تعیین عوارض برای کالاهای مازاد بر نیاز کشور ممنوع است و نگاه درامدی به عوارض صادراتی بجای نگاه تنظیم گری چالش تولید خواهد بود . 

مجلس دربودجه 1402 با حذف معافیت درآمد مالیاتی صادرات کالاهی خام و نیمه خام ،به یکباره فشار

بیش از 20 درصدی به تولید و صادرات وارد کرد و درادامه مصوبه ،نیم درصد عوارض صادراتی براساس مصوبه سال قبل هیات وزیران تعیین کرد البته تعیین عدد دقیق رو به دولت واگذار کرد . اما دولت  بدومن مجوز مجلس ، 27 کالای مشمول سال گذشته را به 238 کالا رساند و نیم درصد مجلس را به میانگین بالای 7 درصد رساند . این امر چالش های شدیدی ایجاد می کند و میلیاردها دلار کاهش صادرات را در پی خواهد داشت . شاید برخی چنین برداشت کنند که با عرضه داخلی ،کاهش قیمت و کاهش تورم رخ خواهد داد اما واقعیت این است که با کاهش درامد ارزی، افزایش قیمت ارزو متعاقب آن افزایش قیمت کالاها رخ میدهد  و از سوی دیگر وقتی خواه ناخواه مبنای تعیین قیمت کالاها نرخ ارز آزاد باشد . افزایش عرضه ها نه تنها مفید نیست بلکه باعث قاچاق معکوس و رانت خواهد شد .

با توجه به مغایرت های ایجاد شده در مصوبه دولت به نظر می رسد امکان ابطال مصوبه وجود داشته باشد .شاید بهتر باشد خود دولت با تجدید نظر در مصوبه عوارض صادراتی ،تداوم تولید و صادرات و درامدهای ارزی مناسب را مهیا کند و عوارض را در طی یک برنامه 5 ساله و روند رشد  تدریجی  را مورد توجه قرار دهد .

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24